lördag 17 september 2011

Vecka 35

Hejsan!


Nu har jag gått 35 hela veckor och är därför inne i vecka 36! Det börjar ta sig! Nu kommer varje vecka kännas som ett stort steg mot B - b som i bebis! Lite statistik för dagen:

Magmått: Uppskattar det till 118 cm när jag mäter :) Myyycket mage!
Antal dagar som gravid: 245
Antal dagar till beräknad förlossning: 34
Så många procent av graviditeten har jag gått: 87 %
Så här mycket beräknas hon väga ungefär efter uträkning av ultraljudsvikt: 3050 gram
Ca längd: 46 cm

När vi läser i vår bebisbok, närmare bestämt en fin bok jag fick av min pojkvän som heter "Mammapraktika" så ligger jag alltid före boken. När det står "Nu kanske du kommer märka..../nu börjar...." så har det redan hänt mig. Hoppas det betyder att bebin där inne är mer beredd än vad hon borde för sin vecka, vikten har hon ju redan förskott på så då kanske allt annat också är lite förskott :) Ja och då hoppas jag ju att hon kommer ut i förskott också, vecka 38 kanske? Nya bud hela tiden från min sida haha. Jag vill bara inte gå för nära BF eller gå över. Jag hoppas allas föda-tidigare-gener har smittat även mig! Jag vill inte vara först med att föda på BF eller gå över tiden i släkten. Hihi.

Magen vecka 35+1 :)
Klockan är nu 09:00 en lördagsmorgon och de som känner mig vet att jag aldrig skulle gå upp såhär tidigt frivilligt. Det har jag inte. Jag vaknade redan klockan 06:50. Jag somnade 03:00 och har varit och kissat två gånger sen 3 till klockan tio i sju. Jag är trött. Men kan inte sova. Frustrerande! Dessutom hungrig, jag slarvade lite igår och det märks så himla direkt. Det suuuuger. Jag fick helt enkelt gå upp, göra frukost, dricka te och skriva blogg nu. Rätt mysigt på sitt sätt. Jag ska faktiskt gå ut och ta en promenad har jag bestämt mig för. Känner att jag vill ha frisk luft.

Barnmorskebesök på onsdag igen. Undrar om bebisen fixerat sig då, hon trodde det sist jag var där. Spännande. Det har ilat endel mellan benen så hon är iaf där med huvudet. Jag ska ta upp en sak mamma sa till mig också. Mamma födde min bror på 2 h 20 min och mig på 1 h 20 min. Och då är dessa tider från första värken till en bebis på bröstet. Rekordsnabbt med andra ord. Jag ska fråga om det kommer påverka min egen förlossning något. Som förstagångsföderska är man ju lite orolig hur länge man ska vara hemma, jag vill inte bli hemskickad även om vi i princip bor granne med sjukhuset. Men inte heller vänta för länge hemma med tanke på mamma. Ja, det är något jag ska ta upp med BM iaf :)

Nu ska jag gå ut och ta en promenad!

Kram / Minna

3 kommentarer:

  1. Hoppas du fick en härlig promenad :)
    -fruwiklund, AFF-

    SvaraRadera
  2. Nu är det såå himla spännande. Jag längtar så mycket och tänker på er varje dag. Vi har köpt en barnvagn,komplett med ALLT och tagit isär och tvättat så nu finns det en vagn hos farmor som kan tåla lite 'off road' åkning här på landet. Stor kram

    SvaraRadera
  3. Ja det fick jag Fru Wiklund, massa sammandragningar bara! :)

    Ja vad härligt med en vagn som passar även ute hos er :) Då kan vi promenera i skogarna där, blir supermysigt! Så otroligt snällt av er :)
    Kramar

    SvaraRadera