tisdag 6 september 2011

Föräldrarkurs - inriktning på förlossning och smärtlindring

En bild på hur man övar med docka istället för riktig förlossning,
bild lånad från http://www.vetenskaphalsa.se
Som ni kan läsa i rubriken så var det förlossning och smärtlindring i fokus idag på kursen. Vi var där ca 3 h och fick lära oss om hur allt går till. Måste säga att jag faktiskt hade väldigt stor koll redan innan men att det nu satte sig ordentligt + några saker jag/vi inte visste innan. Man får tydligen ta Petidin/Morfin som smärtlindring och själv be om det. Det trodde jag faktiskt inte att man kunde, bara om de tyckte man var tagen att de hjälpte en lite med morfin. Men ja det underlättade mitt val lite faktiskt. Jag ska försöka ha massage, bad/dusch, akupunktur och kanske även testa sterila kvaddlar i början och se hur långt det fungerar. Dessa metoder påverkar inte förlossningsarbetet eller värkarna och har ingen medicin i sig. Sen är lustgas givet för mig, den kommer testas. Ja och när jag då kanske känner att det gör på tok för ont kommer jag be om Petidin/Morfin som starkaste medel. Klarar jag mig absolut inte med det så ja, då kommer jag ju ta EDA (epidural). Jag kommer inte vilja lida i "onödan" utan ta det i den ordningen om ingenting oväntat händer.

Annars blev jag lite uppskrämd av förlossningsdelen. Det verkar verkligen superläskigt och det tar tid. Ja, pinvärkar var något jag lärde mig om idag. Bara hört det innan men aldrig vetat vad det var. Det är smärtsamma förvärkar som tydligen är jätteobehagliga och som man kan få komma till sjukhuset och ta lustgas för. Annars har man de vanliga förvärkarna och sammandragningarna i latensfasen (innan man är öppen 3 cm). Ja så jag hoppas ju att jag inte behöver ha pinvärkar iaf och att det ska gå hyfsat fort.

Jag längtar klart mycket till bebisen men jag känner mig liiite mer chill nu, det är skönt att jag inte ska föda imorgon! Jag har mer tid att fundera på nu och ja, det behövs verkligen. Ta in all information och de känslor det medför. Johannes och jag kommer snart skriva en förlossningsplan och brev. Om ca 2-3 veckor kommer barnmorskan fråga hur man hade tänkt sig förlossningen så bra att vara förberedd. Har ju ett besök på torsdag så besöket efter detta blir då vi ska berätta hur vi vill ha det. Den 21 september är det besöket, om ca 2 veckor. Oj... Ja, shit om två veckor är det redan 21 september. Iiiik. Det går ändå småfort ibland...

Imorgon har vi ultraljud två så jag kommer uppdatera er om det imorgon!

/Minna

1 kommentar: