fredag 16 september 2011

Amning!

Som sagt/skrivet var vi på föräldrarkurs i tisdags där vi fick veta alla fördelar (inga nackdelar) med amning. Bl.a. listades detta upp:
  • Bröstmjölken är bra för bebisens immunförsvar
  • Det är sterilt
  • Naturligt
  • Främjar sårläkning på modern
  • Anknytning till bebisen
  • Perfekt temperatur, alltid 37 grader
  • Kostar inget
  • Ej förstoppande på bebisen
  • Främjar viktnedgång för modern
Bild lånad från:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=2436049
Och det är väl inte fy skam? Jag ska verkligen kämpa med amningen och hoppas att det går vägen för mig o bebisen :) Vi fick se två olika filmer också där de visar hur det går till. Rätt nasty när de filmar så himla nära på andras bröstvårtor och ja, det såg lite äckligt ut. Men både jag och Johannes förstod grejen och vi är båda FÖR amning. Man fick se olika tecken bebisen gör när den är hungrig! Det var rätt skojigt. Jag ska verkligen kolla supernoga på vår bebis för att tyda tecknen.... Hehe. Nä jag vet, alla bebisar visar det inte på samma vis men det vore skoj om jag kunde lista ut vad hon vill innan hon börjar skrika!

Ja det har varit två lärorika föräldrakurser och det är bra att man går på dem tycker jag så man får ännu mer kött på benen. Jag o Johannes har ju läst på jättemycket men det blir ändå mer verkligt när man diskuterar saker och ting i  grupp. Man tar det till sig på ett annat vis + att det finns plats för frågor om det är något man inte riktigt förstår. Jättebra!

Vi lärde oss att andas också. Djupandning, mellanandning och kort snabb andning. Den korta ska man använda vid krystskedet ifall man ska låta en eller flera värkar passera utan att krysta. Det verkar jobbigt! Man vill nog helst av allt krysta ut bebisen och att bli tillsagd att vänta på starkare värkar och andas sådär snabbt, iiiih! Men när man är i det är det nog bara att göra som barnmorskan vill, båda vill ju ha ut en frisk bebis utan att nåt påverkas negativt :)

/Minna

2 kommentarer:

  1. Amning är suveränt när det funkar.
    När jag fick första så strulade det i början jag fick inte den hjälpa jag behövde(jag frågade inte så mkt om hjälp heller men var bara 20 år då)

    Men tillslut fick jag hjälp och då kom amningen igång.
    Andra barnet var oxå svårammat i början, det var först 3-4:e dagen hon började suga självmant.
    Mina barn har inte velat ta bröstet direkt utan jag har fått trixa och trycka ut några droppar på en sked så att de ska få smak på mjölken sen har de ammat.

    Så det jag ville säga var att be om hjälp på BB av personalen om det inte funkar direkt de kan massa knep för att bebisen ska ta bröstet:)
    //Mia m Iza & Klara

    SvaraRadera
  2. Ja tack för tipset! Jag kommer be om hjälp om det inte fungerar. Hoppas att det kommer fungera! :) Spännande att se om din nya bebis kommer amma utan problem, hoppas det! :)

    SvaraRadera