lördag 20 augusti 2011

Vecka 31- del II

Vecka 31!
Ja jag har ju såklart mätt min mage! 113 cm är den nu. Som det växer! 22,5 cm har jag ökat i omfång sen vecka 9. Det är skitmycket. Men ser man min mage och jämför med hur platt den var innan så förstår man :) Att få en bebis-känslan stiger mer och mer. Det blir mer verkligt för var dag som går. Ibland är det lika overkligt som att en elefant skulle stå i vardagsrummet fortfarande, men verklighetskänslan har ökat en hel del vilket är skojigt!

62 dagar kvar till förlossningen och 77 % av graviditeten är avklarad. Wow! 31 fullgångna veckor och jag är därmed inne i vecka 32. Vi var hos barnmorskan igår och bebis mådde bra där inne. Härligt. Mina värden var också bra. Blodtrycket låg på 110/50.
Som vi har handlat bebisgrejer nu! Jisses den lille plutten i magen kostar mycket redan innan man fått syn på henne :) Johannes bygger klart bebisbyrån vi köpt, den största och den finaste av alla vi äger. Jag är lite avundsjuk på henne, hihi. Sen har vi köpt en skötbordsvariant jag fick tipsat av mamma. En man kan ställa i duschen och lyfta ur när man duschar. Det fanns ingen sån variant på barnavdelningen men innan kassorna hittade vi en bra! Det är ett arbetsbord egentligen, med antingen trådbackar under eller plastlådor. Vi tog två trådbackar och en plastlåda. På skivan tänkte vi lägga en uppblåsbar skötbordsdyna vi köpt. Vi har köpt två klädslar till dynan också som är fina och mjuka för bebisen att ligga på :)

En spjälsäng, madrass, bäddmadrass, spjälskydd och lakanskydd har inhandlats, även en liten cirkusmobil att hänga över som är jättegullig :) Vi har ett set med lakan + påslakan. Får handla mer sen....... Spjälsängen är en bra man kan höja och sänka samt ta bort spjälorna på en sidan på sen när bebisen vill klättra ur själv. Men då är det nog ingen bebis längre hihi.


Kläder har vi också köpt till den första tiden. Tror det är två ombyten i storl 50 med en mössa och strumpor till, sen har vi köpt saker i storl 56, bodies, mössa, minivantar, och luvtröja + byxor. Och en björndräkt i storl 68! Den passar bebisar som är 4-6 månader och hon är 4 månader i februari. Men det är en sån man har utomhus så hon kan ju ha den även om den är för stor :) Åååh så mysig den är! Sen har vi köpt såna småsaker med, tvättlappar och amningskupor osv. Men det behöver jag inte rada upp här hehe :)

Jag tror vi har det mesta faktiskt redan nu! Det är lite kvar, amningspump, nappar, blöjor men det kommer. Vi behöver även handla en tröja till och kanske ett par byxor till. Sen är det ju att tvätta alla bebisens kläder och montera ihop spjälsängen. Annars är faktiskt mestadels kirrat. Skönt, jätteskönt! Jag känner mig mer avslappnad att ha det i ordning. Vi längtar efter henne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar