torsdag 4 augusti 2011

Vecka 28

Sådärja, nu ska jag berätta senaste veckans tankar och känslor samt ladda upp bild när det finns möjlighet. Det första jag tyckte var lite lustigt var att magen nu mäter 110,5 cm, hur jag än mäter. Jag tänker att det kan ju inte växt så mycket på en vecka, men det går inte att mäta den mindre om jag inte drar hårt i måttbandet vilket jag aldrig har gjort förut när jag mätt, så ja, 110,5 cm är magen i vecka 28. I 28 fullgångna veckor.


Varför jag skrev så? Jo, jag har inte lärt mig hur man räknar försen förra veckan! Det är MVC som räknar så som jag gör, tex idag är 28+5 vilket betyder 28 fullgångna/hela veckor och fem dagar. Egentligen, så är jag inne i vecka 29! Om ni inte förstår så tänk på kalenderveckan 50. När vi slår upp kalendern på måndagen säger vi "oh, nu är det minsann vecka 50!". Och vecka 50 pågår ju alla dagar fram till söndag, för att sedan på måndagen efter övergå till vecka 51. Men, mödravården räknar vår kalendervecka 50 för vecka 49 eftersom 49 hela veckor har gått. Så på måndagen i vecka 50 (så som alla andra räknar) räknar MVC det som vecka 49+0. Tisdagen blir 49+1 osv, till söndag som blir 49+6. Sen på måndagen därpå då vi räknar vecka 51 säger dem att 50 fulla veckor har gått medans vi tänker vecka 51.


Hajar ni? Jag har typ "vunnit" en vecka känns det som. Jag är ju faktiskt inne i vecka 29, likadant som vi nu är inne i vecka 30 i kalendern. Hihi! Men jag behåller mina rubriker på mödravårdsräkningssättet för att inte krångla till alltihop.

Såg att det är 78 dagar kvar till beräknad födsel (förkortas BF) och att jag varit gravid i 201 dagar samt att 71 % av graviditeten har gått. Antal graviddagar och hur lång tid jag varit gravid i % ökar och har fått "starka" siffror nu! Samtidigt som dagar till BF kortas ner drastiskt. HJÄLP! Samtidigt som det är lååångt kvar är det inte långt kvar. Snart är det bara 11 veckor kvar. ELVA VECKOR! Det är inte så jäkla mycket.
Om man sträcker ut bebisen nu så man mäter från huvud till häl så är den ungefär lika lång som från armbågen till toppen av ditt lillfinger. Ca. 36 cm. Så på längden kommer den att växa 10 cm till iaf + nån centimeter. Jag hoppas att det är en liten rackare :) Kanske lika lång som jag, 48 cm och att den skulle väga 3100 g eller 3200 g. Kanske blir lättare att få ut bebisen då plus att den är liten och den kommer ju ändå att växa fort så skulle vara roligt om den vore liten så länge som möjligt. Konstiga tankar? Njaaaa. Vill bara ha kvar bebisen i bebis-stadie så länge som möjligt!



Ont i revbenet har jag så det förslår vissa dagar nu. Går inte andas ordentligt, lyfta ens ett glas med dricka eller röra sig normalt utan att det smärtar. Tydligen är det allt tryck inifrån som gör att jag får ont. Bah! Annars är hon en riktig sprattelfia kan jag säga! Hon kör igång riktiga gympapass och kickar och boxar i intervaller. Ska bli roligt att se hur hon kommer att vara utanför magen, om hon är lika sparkig då! Annars är det inget spektakulärt som har hänt kroppsmässigt eller känslomässigt mer än känslan av att det går fooort ibland och saaakta ibland. Men mest att det går fort nu. Blir rädd. Ser tvååringar och hör hur de skriker och bråkar. Ångrar mig lite. Tänker på att vår flicka kommer vara en liten bebis först innan det stadiet kommer och då ska vi försöka uppfostra henne så bra som möjligt och kunna ta hand om skrikmonstret. OM hon skriker. Det kanske blir en tyst liten ängel......

/Minna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar