torsdag 4 augusti 2011

Sockerbelastningen som gjordes v. 28+4

Igår var jag på sockerbelastning på MVC. Det är inte så särskilt spännande att hinka i sig en sockerlösning och sen sitta still och vänta i två timmar för att ta ett litet blodprov som visar om man har graviditetsdiabetes eller inte. Jag har inte diabetes. Man skulle ha sockervärde på under 10 och mitt låg på 5,9 vilket barnmorskan så var jääääättebra. Hon tillade också att jag är ju så pass ung och frisk. Och det verkar jag vara på de andra saker de mätte igår också. Blodtrycket låg på 108/70 vilket är kanon. Misstänker att det är högre än det borde eftersom jag cyklade dit som en dåre för att hinna och inte hann vila bort min höga puls innan hon mätte. Man ska vila i 30 minuter innan man mäter blodtryck, man får inte ha ätit eller rökt heller inom de 30 minutrarna. Jag hann verkligen inte vila 30 minuter! MEN, sluttjatat, det var väldigt bra så jag ska inte spekulera vidare.

Hon lyssnade på bebisens hjärta som slog i ca. 140 slag i minuten vilket är jättebra. Inga dubbelslag eller något sådant heller. Supertoppen! Sen kände hon på min mage och det kändes bra sa hon. Vet faktiskt inte vad dem känner efter, får fråga nästa gång jag är där. SF-måttet mätte till 28 cm. (Symfys-fundus). Ett mått mellan blygdbenet och livmoderns topp/kant. Det hade ökat med 5 cm vilket jag tyckte var mycket men i kurvan ligger det fortf lika bra som innan. Hon sa att bebisen växer mycket nu.

Det sista var väl HB-värdet, alltså blodvärdet som ska ligga mellan 120-150. Jag har ökat upp till 120 nu, det var för lågt sist så har börjat med järntabletter. Så det har ju fungerat med järnet :) Inget fel någonstans och det var skönt.

Det enda felet var en annan kvinnas unge som skrek och sparkades under de två timmar vi satt och väntade på att få ta blodprovet. Uuuuuuuusch. De andra ville sova men ja, ungen skrek så man vaknade gång på gång. AAAArrrghhh. Sånt gör mig nervös. Riktigt nervös. Men vem fasen tar med sin skrikunge till ett vilorum? Idiot. Ja, jag förstår väl att hon inte hittade barnvakt eller nåt i den stilen men man blir ju ändå arg. Och då tänker vissa "ja vänta du tills det blir du som har en skrikig unge". Ja, för då kommer jag lämna eventuellt vilorum och sätta mig i ett vanligt väntrum man också fick lov att sitta i. Inte vara kvar i "sovrummet". Ja, jag skrev att han sparkades. Jo, på mig som satt bredvid. När han skulle bråka med sin mamma. Fick inget förlåt heller ändå upprepades hans slag eller sparkar säkert 5 ggr i omgångar. Jaja. Minna har noll tålamod med sånt. Särskilt när hon inte fått äta eller dricka på 11-13 timmar och är stentrött.



/Minna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar