onsdag 18 maj 2011

Vecka 18

(Scrolla ner till vecka 17 för att se bilderna för den veckan jag nyss lade in!)

Ny dag, ny vecka. En efterlängtad vecka ska jag säga er. Äntligen vecka 18 som jag tänkt från början när jag fick veta att jag var gravid var en vecka lååångt bort då magen antagligen skulle synas och allt skulle vara mer definitivt. Jag fick veta att jag var gravid redan i mitten av vecka 4 så det har varit många veckor hittills, 14 veckor. Och det är 22 veckor kvar. 2 veckor kvar till halvvägs. Hmm, det lät väldigt mycket med 22 veckor kvar!



Hur är det nu med den stora veckan då? Syns magen? Jodå den putar lite och med tighta kläder kan man se att jag är gravid, iaf om man vet om att jag är gravid. Annars så kanske det är svårare men om någon vecka är det svårt att ta fel antar jag. Jag har även denna vecka mätt min mage som växer på, under naveln på störa stället är det nu 99.5 cm och midjan har ökat till 77,5 cm. Förra veckan skrev jag inga mått men sen vecka 16 har det ökat med 1,5 cm på båda mätställena. Och från första veckan jag mätte (v. 9) har det ökat med 9 cm under naveln och midjan har ökat med 5,5 cm. Puuh. Och detta är bara början.... :)


                                                                     Vecka 18


Vecka 18 är speciell ur en synpunkt till. Det är ultraljudsveckan! Inte först på måndag, om 5 dagar är ultraljudet men nedräkningen börjar nå sitt slut. Som vi väntat och längtat. Vi ska få se vår bebis för första gången. Vi får veta om den har någon synlig skada eller att den är som vi hoppas helt frisk! Sen kan jag förhoppningsvis sluta skriva "den" också eftersom vi vill ta reda på könet. Pojke flicka. Flicka eller pojke. Hihihi. Det ska bli jättespännande att få veta vad som ligger inne i magen!


Jag har även kaaaanske känt rörelser. Det är väldigt svårt eftersom det i början ska kännas som bubbel eller fladder då min mage alltid bubblar och har sig. Så bubbelkänslor har jag alltid! Vilka som är bebisens och mina egna är därför svårt att urskilja. Men sen i förrgår har jag vid vissa tillfällen känt mer diffusa känslor i magen. Rörelser typ. Det kommer bara ibland och märks inte om jag inte är stilla. När jag skulle sova igår så kändes det lite och jag höll nästan andan för att känna efter! Imorse kände också lite. Men jag är väldigt osäker. Man kan ju hoppas :) Det är iaf runt nu och någon vecka framåt man kan känna de första rörelserna så det är inte helt otroligt även om jag inte är säker. Sen har jag läst på flera ställen att bebisen är som mest aktiv runt midnatt och det var då jag kände igår vilket såklart fick mig att fundera på det hela!


Såklart kommer en uppdatering på måndag efter ultraljudet! Så kika in här på eftermiddagen någon gång så ska det nog finnas ett inlägg som avslöjar det ena och det andra!


/Minna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar