måndag 23 maj 2011

Ultraljudet + pojke eller flicka :)

Allt var kanonbra idag! Är jätteglad och nöjd och allt man kan vara. Bebisen mådde bra där inne och rörde sig mycket. Man kunde tydligt se hur den ser ut och allting var bra. Det känns som en otrolig lättnad och nu kan man slappna av lite grann. Allt jag varit orolig för innan har med tiden nu suddats ut. Livstecken var det ett tag, sen fick jag höra hjärtljud och nu såg jag hur den rörde sig och hur hjärtat tickade. Att det skulle börja synas var viktigt ett tag tills den nu mer odöljbara magen uppkommit. Nu tycker jag nääästan att det går fort för en gångs skull ;) Magen känns redan lite i vägen ska jag säga er. Och den är liten mot vad den kommer att bli. Hueda mig!


Nytt datum för förlossning: 22 oktober. Innan har det varit 19 oktober så det är tre dagar framåt vilket inte känns jobbigt alls. Innan bytte jag vecka varje onsdag, så nu på onsdag skulle jag bytt till vecka 19 men det blir inte försen på söndag. Om 6 dagar. Så idag är jag i vecka 18 + 1 eftersom jag gick in i vecka 18 igår (söndag). Vissa har man ju hört att dem flyttat förlossningsdatumet nån vecka och det vill man ju inte, tiden är lång dit hursomhelst.

Vi fick reda på att moderkakan ligger i framkant eller framvägg eller hur det heter. Det innebär att rörelser från bebisen kan ta längre tid att känna eftersom den sparkar in i moderkakan som då fungerar som en stötdämpare. Barnmorskan där sa att den kanske behöver bli lite större innan jag känner något. Fast jag måste faktiskt hålla mig till hur jag känner och tidigare skrivit att jag känner ovana saker i magen jag mer och mer tolkar som rörelser. Jag kan inte sätta mitt finger på att det är fosterrörelser jag känner men jag känner något jag inte känt innan, minibuffar. Och när jag såg vart barnmorskan hade ultraljudssaken och drog och såg var fötterna låg och hon flyttat ultraljudssaken så kände jag buffar där samt känner rörelser. Det blir mer och mer tydligt ju längre tiden går såklart men jag tror mer och mer att det är bebisen :)

Nu till könet. Barnmorskan sa att hon inte vill säga något om hon inte vet säkert och hon kollade efter det och fick bebisen att öppna lite på benen när hon tryckte lite på magen. Det visade sig vara en flicka! Väldigt roligt. Jag blir glad oavsett men nu vet jag och nu är jag glad att det är en liten tjej. Hon sa sig vara 99 % säker på att det var en tjej. Mycket att smälta men vad glad jag är och att allt var bra med bebisen eller henne kan jag tillomed skriva nu mer. Och fundera lite på något namn. Spännande!



Bilderna visar jag inte nu då jag inte pratat med Johannes (min pojkvän för er som inte vet) om jag får eller inte. Antar att det är lugnt att visa bild men jag vill ändå vara på den säkra sidan :)


/Minna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar