torsdag 14 juli 2011

Vecka 25 + 5

Nu har jag snart gått vecka 25 ut men ännu inte funnit tiden att riktigt sätta mig ner och skriva. I lördags hade vi en övernattningsgäst och i söndags har vi faktiskt tittat på barnvagn! Vi har bestämt oss nu, en Brio Sing blir det. Natten mellan söndag och måndag blev kort, ca 3 timmar bara och båda skulle upp tidigt. Johannes halv sex och jag klockan sex. Så i måndags var vi rätt döda kan ni tro. Vi gick till barnmorskan och var där längre än jag trodde, hon tog sig verkligen tid vilket jag tyckte var hur bra som helst.

Hon tog de vanliga proverna och de var bra. HB-värdet hade sänkts så nu har jag fått järntabletter att ta tre ggr om dagen. Blodtrycket låg på 100/60 vilket också är bra. Hade 110/60 förra gången så lite ner men hon sa att det var jättebra så jag litar på henne. Tror det är bättre med lägre blodtryck än högre. Högt blodtryck gör att artärerna och venerna får ta mer tryck men lågt gör ingen mer skada än att man kan bli lite snurrig om man rör sig för fort. Nu är detta mitt egna uttalande, har säkert fel på någon punkt här men tror ändå att lägre är bättre än högre.

Vi fick höra bebisens hjärtljud igen, det slog kraftigt och ljudligt precis som det skulle vara. Det lät som en häst som galopperade och det var det ljudet hon ville höra. Då stängs och öppnas förmak- och kammare som de ska. Jättehärligt att höra! Hon sa att vi har papper på att vi har en frisk bebis och att det är vad vi kan vänta oss. Såklart kan saker hända men eftersom den är så pass frisk nu så är riskerna väldigt små. Jätteskojigt att veta att man (antagligen) kommer få en helt superfrisk bebis!

Jag börjar längta mer och mer efter henne. Tycker magen har stannat till igen nu, den bubblade ut rätt fort när den började växa men nu har den varit rätt still länge. Jag hade ett mått på 106,5 cm i lördags då jag gick in i vecka 25. Bara 1 cm ökning på hur många veckor som helst. Seeeegt. Är mer o mer sugen på att handla bebiskläder också :) Tihi :) Ska nog faktiskt handla nåt litet snart. Har hållt mig hur länge som helst och nån liten sak kan väl ändå inte skada.... Vi ska beställa vagnen hur som helst :) Jag har en bild framför mig där hon ligger i sin liggkorg inbäddad i mysigt täcke och en liten kudde med en snutte bredvid sig. Ååååh så sött! Eller kanske en vit body med korta ärmar, som på en t-shirt. Och sen vita strumpor med volang runt kanten. Jag smälter vid tanken! Hon kommer att vara såååå söt känns det som, särskilt som vi kommer klä henne :) Johannes verkar rätt intresserad han också fastän han kanske inte uttrycker det lika mycket som mig.

Annars har jag mått illa lite under dagarna under veckan, fick medicin mot sura uppstötningar som tydligen kan göra att man mår mer illa. Så jag testar. Ryggen gjorde katastrofalont i måndags och i tisdags. I måndags fick jag massage och i tisdags ställde jag mig i duschen och satte på hög värme och mycket tryck på strålarna och lät dem massera min ländrygg. Ökade värmen successivt och skrek mellan varven, det kändes som att huden skulle koka. Men vilken nytta det gjorde! När jag gick ur duschen kändes det redan lite bättre och sen tills idag (torsdag) har jag inte fått ont. Vad skönt att veta att jag på egen hand kan bota mina ryggproblem, iaf  i nuläget.

/Minna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar